Iman. Problem.

"Cybe, aku nak tanya sikit boleh?"

"Hah, apa nye?" Cybe sibuk menggali entah harta karun ke apa dari laci dapur tepi peti sejuk. Last2 dapat juga apa yang dia cari. Lesung batu. "Nice...ada lagi menatang ni kat sini."

"Ko nak buat apa dengan benda tu?" Saja tanya sebab tak pernah nampak siapa2 guna sebelum ni.

"Tu ke soalan ko? Ingat nak tanya soalan million dollar value tadi...baik tak yah minta izin tanya," bebel Cybe.

"Eh? Oh...bukan2, soalan lain. "

"Dah apa yg ko nak tanya sangat tu?" Cybe dah muka great ke sinki nak membasu lesung batu. "Hoih..cepat la tanya. Ada yg benjol dengan lesung ni kang.."

"Rileks2...bawak mengucap..Aku rasa cam soalan ni personal sikit. Hopefully ko tak marah aku tanya."

Cybe pandang pelik kat aku. Dia cuma goyang kepala sambil sengih sumbing.

"Ko stress ke? Ada problem besar ke...?"

Ni memang soalan luar alam. "Huh?" Cybe dah angkat kening sebelah.

"Bukan ke ko kata dah berhenti merokok bulan lepas?" Aku cuma harap boleh tolong kalau perlu. Bukan menyibuk, tapi concern dgn member.

"Oh. Tu kena ambil sikit la. Tiba2 stop rasa drastik sangat." Cybe dah sibuk menumbuk cili hijau yg dikeluarkan dari peti ais. Macam nak buat sambal belacan je. Haru mamat KL sorang ni. Memang kalau nak try benda2 baru, bagi la kepala dia ni. Ingat orang KL jati tak kenal menu kampung? Nay. This is Cybe and his alternate world. Haha.

"Ko kalau nak aku tolong apa2 sound je tau. "

Cybe senyum je walaupun mata fokus kat lesung batu menumbuk cili.

"Will do bro.." jawab Cybe pendek.

****

Ada hadis Rasulullah s.a.w tentang tak sempurna iman seseorang tu sampai dia suka untuk saudara dia apa yg dia suka untuk diri dia sendiri. Yes. Aku happy tak merokok dan tengok orang tak merokok. Dan aku nak Cybe happy macam aku jugak. Dan aku tau dia orang yg tgh struggle, suka struggle.

There's satisfaction in a life full of struggle. Makes us feel alive.


"Oh. Ada la sebab."

"Ko tak rasa sayang ke effort ko mula2 dulu?"



"Kata dulu ko dah berenti merokok."

"Ala...takde la stress sangat. Nape?"

No comments:

Post a Comment